Projekt „Nauka – Sztuka – Edukacja, opracowanie i upowszechnianie Innowacyjnego Modelu Diagnozy, Metod, Form Pracy i Opieki nad uczniem zdolnym plastycznie” powstał z inicjatywy pracowników naukowych wydziału Nauk Humanistycznych Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz współpracujących z nimi naukowcami, wybitnymi badaczami, praktykami z innych krajów skupiających się wokół problemu pracy i opieki nad dzieckiem zdolnym w szczególności zdolnym plastycznie.

Wśród nich znalazła się m.in. prof. dr hab. Teresa Giza - autorka licznych publikacji (artykułów i książki) na temat dzieci zdolnych w tym zdolnych artystycznie.
Prof. Dr hab. Anna Kožuch - specjalista w sprawach dydaktyki, w tym dydaktyki pracy z dzieckiem zdolnym. wykładowca na Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego oraz na Uniwersytecie na Primorskem w słoweńskiej miejscowości Koper.
Prof. dr hab. Bożena Muchacka - kierownik Katedry Pedagogiki Przedszkolnej, specjalistka w dziedzinie dzieci zdolnych w wieku wczesnoszkolnym. Prowadzi badania nad zabawą jako podstawową formą aktywności dziecka i metodą stymulowania aktywności poznawczej dziecka. Posiada status członka wielu organizacji naukowych skupiających się wokół tego zagadnienia. Autorka publikacji naukowych z zakresu pedagogiki przedszkolnej i szkolnej.
Dr Joanna Aksman - Prodziekan Wydziału Nauk Humanistycznych na terenie Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, współautorka kilku projektów badawczo-dydaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży oraz nauczycieli. Autorka kilkudziesięciu publikacji (artykułów naukowych, recenzji, wykładów dla nauczycieli) z dziedziny edukacji medialnej, dydaktyki mediów, wychowania do i przez sztukę oraz diagnozy pedagogicznej. Współtwórca i współautor projektów finansowanych z urzędu miasta Krakowa w latach 2000-2003 pt. „Dzieci w galerii” zapoznającego dzieci i młodzież gimnazjalną ze sztuką współczesną w krakowskich galeriach (Grand Urzędu Miasta Krakowa).

Dzięki realizacji projektu Krakowska Akademia będzie mogła podnieść poziom kwalifikacji swoich pracowników na Wydziale Nauk Humanistycznych kierunku Pedagogika a także świadomie i umiejętnie wykorzystać potencjał nowo zatrudnionych artystów-wykładowców. Rozpoczęte w roku akademickim 2009/2010 studia na specjalności Pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem plastycznym, Pedagogika wczesnoszkolna z językiem angielskim i Pedagogika wczesnoszkolna z technologia informacyjną zostaną przeprowadzone z wykorzystaniem będącego rezultatem projektu Modelu, studenci kończący studia na tych specjalnościach będą propagować ten model w przeważającej większości w szkołach województwa małopolskiego. Upowszechnianie modelu wpłynie także na efektywność współpracy krakowskich ośrodków akademickich kształcących przyszłych nauczycieli klas początkowych.

 

CELE PROJEKTU

Głównym celem projektu jest utworzenie nowej sieci współpracy z Ukrainą, Słowacją i Słowenią w celu zaczerpnięcia nowych wzorców diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie.
- Po zrealizowaniu celu, uzyskamy długofalowe efekty w postaci Innowacyjnego Modelu diagnozy, metod, form pracy i opieki nad uczniem zdolnym plastycznie, który wykorzystywany będzie przez nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz na stałe zostanie wprowadzony w program kierunku Pedagogika, specjalizacji Pedagogika wczesnoszkolna z wychowaniem plastycznym Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego. Modelowa sytuacja docelowa będzie charakteryzowała się zmianą sytuacji dzieci uzdolnionych plastycznie w szkołach podstawowych klas 1-3 w województwie małopolskim - dostrzeganiu ich potrzeb oraz skierowaniu do nich działań. Dzięki rozwiązaniu kluczowych problemów takich jak brak odpowiednich kwalifikacji i postaw nauczycieli, oraz wprowadzeniu nowych metod pracy z dziećmi uzdolnionymi plastycznie, w przyszłości będzie możliwe pełniejsze wykorzystanie potencjału regionu województwa i Krakowa, które posiada silnie zakorzenione tradycje artystyczne i jest kojarzone ze sztuką i wszelką działalnością artystyczną.