SŁOWACJA – Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu Katolickiego w Ružomberku
W dziedzinie pedagogiki wczesnoszkolnej i elementarnej zadaniem naszego wydziału jest przekazywanie teoretycznych wiadomości z dziedziny wczesnoszkolnej i elementarnej pedagogiki oraz zapewnianie praktyk dla studentów Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Katolickiego w Ružomberku. Katedra wczesnoszkolnej i elementarnej pedagogiki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Katolickiego w Ružomberku zapewnia nauczanie przedmiotów ze specjalizacji pedagogika wczesnoszkolna i elementarna.
Zadaniem Instytutu nauki i badań pedagogiki wczesnoszkolnej i elementarnej jest projektowanie środowiska nauczania i wychowania w instytucjach wychowania przedszkolnego i w klubach szkolnych, centrach czasu wolnego itp., celem których jest aktywnie i świadome wykorzystywanie czasu wolnego dzieci młodszych klas szkolnych, jak również praca w dziedzinie kształcenia osób ze środowiska z defektami kulturowymi.
Katedra pedagogiki wczesnoszkolnej i elementarnej jest ukierunkowana na teoretyczne i praktyczne formowanie studentów, uczy ich zdolności poznawania i zauważania problemów współczesnego społeczeństwa, poszukiwania znaczenia i zdolności adekwatnej fachowej argumentacji.
Na Wydziale Katolickiego Uniwersytetu w Rużomberku działa Zakład Artystyczny. Kadra Zakładu to Artyści z Akademii Sztuk Pięknych, którzy prowadzą również edukację nauczycieli, przygotowują podręczniki i pomoce naukowe. Tworzą programy dla nauczycieli wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego, wykorzystują elementy nauki i sztuki.
Tematy badawcze dotyczą w szczególności dziedzin badania dydaktyki, kultury i społeczeństwa. Działalność katedry koncentruje się również między innymi na przygotowywaniu podręczników i pomocy naukowych. Katedra nawiązała kontakty z inspektoratami szkolnymi kurii oraz z innymi ośrodkami naukowymi na Słowacji i za granicą, w Polsce, w Republice Czeskiej, Austrii i na Węgrzech. Celem przedmiotowej działalności naukowej jest prowadzenie badań w dziedzinie pedagogiki wczesnoszkolnej i elementarnej. W realizacji tych celów nacisk jest położony na działalność publikacyjną i pedagogiczną.
Działalność pedagogiczna skierowana jest do studentów, przyszłych nauczycieli wychowania i nauczania i dotyczy pozyskiwania teoretycznych oraz praktycznych umiejętności pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Działalność ta jest w szczególności realizowana w dziedzinie podnoszenia kwalifikacji nauczycieli i pracowników instytucji przedszkolnych, centrów wolnego czasu i nauczycieli nauczania początkowego. Zajmuje się również rozwojem form i metod dydaktyki, nauczania i wychowania w instytucjach przedszkolnych, w centrach wolnego czasu oraz na poziomie nauczania początkowego.
Jest również ukierunkowana na organizowanie wystaw prac plastycznych i zdolności techniczne dzieci w wieku przedszkolnym, w okresie nauczania początkowego oraz na przygotowywanie i prezentację pomocy dydaktycznych dla nauczycieli i uczniów w okresie przedszkolnym i okresie nauczania początkowego.
Przedmiotem tych badań jest:
• Wykorzystanie działań literacko-dramatycznych w aktywności uczniów nauczania początkowego szkól podstawowych,
• Rozwój wychowania medialnego uczniów nauczania początkowego szkól podstawowych,
• Wychowanie w zakresie dramaturgii w programach wydziałów pedagogicznych na Słowacji i w Polsce,
• Zajęcia sportowe dzieci romskich, uczniów nauczania początkowego szkól podstawowych, w ramach ich wolnego czasu,
• Działalność w klubach szkolnych dla dzieci prze szkołach kościelnych na Słowacji,
• Przygotowywanie i wykorzystywanie pomocy dydaktycznych podczas nauczania religii uczniów nauczania początkowego szkól podstawowych,
• Przygotowywanie i wykorzystywanie zeszytów ćwiczeń podczas nauczania religii uczniów nauczania początkowego szkól podstawowych,
• Badanie rzemiosła i sztuki użytkowej (Sztuka i rzemiosła o charakterze etnograficznym z regionu Liptowa i Orawy),
• Innowacyjno – muzyczne modele edukacji podkreślające etnopedagogiczne i muzykoterapeutyczne podejście w kształceniu ustawicznym nauczycieli muzyki.
Katedra Wychowania Plastycznego Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Katolickiego istnieje od 2000 roku. Katedra Wychowania Plastycznego prowadzi badania podstawowe w następujących dziedzinach:
- Dydaktyka i nauczanie wychowania plastycznego
- Historia wychowania plastycznego
- Płaskich dyscyplinach wychowania plastycznego
- Przestrzennych dyscyplinach wychowania plastycznego
- Rzemiosła i sztuki użytkowej
- Twórczości intermedialnej
Ilość projektów zagranicznych realizowanych w Katedrze Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Elementarnej i w Instytucie Nauki i Badań Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Elementarnej Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Katolickiego wynosi 7.
Zrealizowano dotychczas 14 projektów zagranicznych zorganizowanych przez inne Katedry Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Katolickiego, w których biorą udział pracownicy Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Elementarnej i Instytutu Nauki i Badań Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Elementarnej Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Katolickiego. Ilość projektów krajowych realizowanych przez inne Katedry Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Katolickiego, w których biorą udział pracownicy Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Elementarnej i Instytutu Nauki i Badań Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Elementarnej Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Katolickiego jest 5.
Katedra Wychowania Plastycznego zrealizowała od swego powstania 6 projektów.
W przyszłości Katolicki Uniwersytet w Rużomberku planuje rozszerzenie dziedziny badań o kierunek innowacja i kształcenie uczniów nauczania początkowego szkól podstawowych o kontekst kształcenia europejskiego z ukierunkowaniem na ogólny rozwój ich osobowości na Słowacji oraz o badania działalności pierwszego instytutu nauczycielskiego na terytorium Słowacji w Spiskiej kapitule. Kolejną dziedziną planowanych badań jest budowanie pozytywnego stosunku do nauczania dzieci w wieku od 3 do 10 lat, z aplikacją aktywności w formie zabaw. Udział w przygotowanym projekcie jako partner Krakowskiej Akademii jest dla Uniwersytetu interesującym źródłem informacji do badań.
