SŁOWENIA - Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu na Primorskem
Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu na Primorskem w słoweńskiej miejscowości Koper funkcjonuje od 1974 roku. To instytucja publiczna. Początkowo stanowił on zamiejscową filię Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu w Ljubljanie, a od momentu powstania Uniwersytetu na Primorskem, czyli od roku 2003, Wydział Pedagogiczny jest jednym z głównych wydziałów nowej uczelni i jest oznaczony urzędowym skrótem UP PEF. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu na Primorskem powstał jako ośrodek kształcenia nauczycieli. Proponuje on studentom – przyszłym nauczycielom oraz nauczycielom już zatrudnionym, kształcenie, dokształcanie i uzupełnianie wykształcenia. Z tego też powodu Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu na Primorskem nieustannie poszukuje nowych dróg i nowoczesnych tendencji w procesie kształcenia. W centrum uwagi wydziału jest odkrywanie sytuacji problemowych oraz dylematów kształcenia w przestrzeni edukacyjnej, aby odpowiedzialnie zabiegać o profesjonalny rozwój nauczycieli. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu na Primorskem przygotowuje nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycieli poszczególnych przedmiotów do pracy w szkole podstawowej, która w Słowenii trwa do dziewięć lat. Stąd też, obok nauczycieli wczesnej edukacji, wydział przygotowuje również specjalistów do nauczania innych szkolnych przedmiotów, między innymi matematyki oraz informatyki. Działalność naukowo-badawcza prowadzona na wydziale jest ukierunkowana na dokonywanie analiz ważnych i aktualnych problemów praktyki edukacyjnej na płaszczyźnie humanistyki, nauk przyrodniczych i technologii informacyjno-komunikacyjnej. W ramach Wydziału Pedagogicznego funkcjonuje Instytut Nauk o Edukacji, Instytut Informatyki i Instytut Nauk Matematycznych.
Zarówno pracownicy naukowo-dydaktyczni Wydział Pedagogicznego Uniwersytetu na Primorskem, jak i studenci wydziału biorą udział w rozmaitych projektach naukowych. Badania są prowadzone głównie w oparciu o współpracę z lokalnymi instytucjami edukacyjnymi. Współpraca ta dotyczy również wspólnych projektów i analiz prowadzonych z wydziałami pedagogicznymi dwóch pozostałych uniwersytetów w Słowenii - Uniwerstytetu w Ljubljanie oraz Uniwersytetu Mariborze. W wymiarze międzynarodowym współpraca ta przebiega przede wszystkim w ramach partnerskich uczelni we Włoszech oraz w innych krajach Unii Europejskiej. Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu na Primorskem nieustannie zabiega o wysoką jakość kształcenia. W tym od lat przygotowuje swoje programy studiów zgodnie z rozporządzeniami Procesu Bolońskiego, aby były one jak najbardziej koherentne z programami innych ośrodków akademickich na terenie Unii Europejskiej. Z pewnością ułatwia to pracownikom włączanie się w rozmaite rozprawy naukowe i międzynarodowe konferencje naukowe, a także projekty naukowo-badawcze, dotyczące procesu kształcenia i doskonalenia nauczycieli, natomiast studentom Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu na Primorskem ułatwia i umożliwia podejmowanie decyzji o współpracy i pogłębianiu wiedzy w ośrodkach akademickich poza Słowenią.
Wykaz najważniejszych projektów realizowanych przez Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu na Primorskem:
1.Tożsamość kulturowa i jej wyrażanie
Obszar: kształcenie w szkole i środowisku
Program: przygotowanie zawodowe specjalistów w zakresie kształcenia i wychowania trwające w latach 2008-2011 prowadzone w obszarze programu Rozwój zasobów ludzkich w okresie 2007-2013.
Celem tego projektu jest dodatkowe wyposażenie w treści dotyczące multikultury wychowawców domów dziecka i internatów, nauczycieli szkół podstawowych i gimnazjalnych oraz innych pracowników oświaty, którzy w swoich działaniach zajmują się wychowaniem młodzieży. Nauczyciele (768 uczestników) w ciągu trzyletniego szkolenia (trwającego 56 godzin) dokształcają się w zakresie poszukiwania twórczych dróg rozwiązań różnorodnych problemów, nowoczesnych metod dydaktycznych, czytania ze zrozumieniem oraz kultury czytania.
Czas trwania projektu: 2008 – 2011.
Partnerzy projektu: Uniwersytet na Primorskem, Wydział Nauk Humanistycznych, Uniwersytet w Mariborze, Wydział Filozoficzny, Dom Młodzieży – Centrum Kultury Młodzieży
2. PAI – Program studiów dokształcających w zakresie wykształcenia pedagogiczno – andragogicznego.
Obszar: kształcenie nauczycieli
Program: Program studiów dokształcających w zakresie wykształcenia pedagogiczno – andragogicznego.
Celem projektu było utworzenie modelu ponowoczesnych planów kształcenia różnych przedmiotów nauczania i doskonalenie nauczycieli w zakresie wzajemnej współpracy z nauczycielami innych szkół poprzez wykorzystywanie ich doświadczeń.
Czas trwania projektu: 2006 – 2007.
Partnerzy projektu: Ministerstwo Edukacji Narodowej, Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu w Ljubljanie, Wyższa Szkoła Medyczna w Izoli, Wydział Nauk Humanistycznych Uniwersytetu na Primorskem, Liceum Ekonomiczne w Koperze, Zespół Szkół średnich w Postojnej, Liceum Medyczne w Izoli, Związek Uniwersytetów Ludowych w Słowenii, Liceum w Koperze, Zespół Szkół Licealnych w Novej Goricy, Szkoła Podstawowa Antona Ukmarja.
3. Współpraca wydziałów i szkół w latach 2004 i 2005 - rozwijanie współpracy między wydziałami, szkołami i przedszkolami.
W projekcie najważniejszym akcentem był rozwój aktywności, współpracy i wymiany doświadczeń między wydziałami w celu podnoszenia jakości wykształcenia absolwentów – specjalistów zawodowych w dziedzinie wychowania, w rozmaitych formach pracy absolwenta, w jego udziale w pracach nad rozwojem form kształcenia ustawicznego, laczenia teorii z praktyką, współpracy z innymi poprzez umiejetności prowadzenia badan zespołowych i wdrażania ich wyników w praktykę pedagogiczną.
Wytworzyliśmy:
• model kształcenia-nauczania i uczenia w szkole jako część programu początkowego-wstępnego kształcenia pracowników edukacji na studiach,
• model systematycznego wprowadzania w zasady pracy w edukacji pracowników podejmujących prace oraz studentów dopiero przygotowujących się do podjęcia pracy,
• modela doskonalenia pracowników edukacji w zakresie organizowania pracy i form kształcenia ustawicznego,
• model wspólnych inicjatyw badawczych w zakresie teorii i praktyki pedagogicznej oraz rezultatów tych działań.
Rezultaty projektu współdziałający partnerzy przedstawili na międzynarodowej konferencji naukowej oraz w monografii naukowej „Razvijanje partnerstva med fakulteto, šolami in vrtci”.
4. Współpraca wydziałów I szkół w latach 2006 I 2007
Model III – gwarantowanie zawodowego rozwoju nauczyciela/wychowawcy
Obszar: przyswajanie modeli dydaktycznych w praktyce
Program: Rozwijanie szkolnictwa zawodowego i przygotowania do pracy
Działania/rezultaty:
- współtworzenie modelu nauczania i uczenia się, stanowiących część programu początkowego-wstępnego kształcenia pracowników edukacji na studiach,
- współtworzenie modelu systematycznego wprowadzania w zasady pracy w edukacji pracowników podejmujących prace oraz studentów dopiero przygotowujących się do podjęcia pracy,
- współtworzenie modelu doskonalenia pracowników edukacji w zakresie organizowania pracy i form kształcenia ustawicznego,
- tworzenia i podejmowanie wspólnych inicjatyw badawczych w zakresie teorii i praktyki pedagogicznej oraz wykorzystywania rezultatów.
Czas trwania projektu: 2006 – 2007.
Włączenia partnerzy: 14 ośrodków szkolno-wychowawczych (szkoły i przedszkola)
W ramach projektu powstała też monografia naukowa „Mentorstvo v profesionalnem razvoju učitelja in vzgojitelja oraz specjalistyczna monografia „Glasbeni čas v igri in slikovnem zapisu – posodobitveni program”.
5. Współpraca wydziałów I szkół w latach 2006 i 2007).
Model IV – badanie praktyki pedagogicznej
Obszar: przyswajanie modeli dydaktycznych w praktyce
Program: Rozwijanie szkolnictwa zawodowego i przygotowania do pracy
Działania:
● przygotowanie pracowników ośrodków szkolno-wychowawczych (szkoły i przedszkola) do podejmowania działań w zakresie prowadzenia badań;
● utworzenie studia-centrum oceniania i ewaluacji;
● umieszczanie teoretycznych podstaw projektu na stronach internetowych;
● przygotowanie i wydanie materiałów promocyjnych (plakaty, broszury);
● przygotowanie i wydanie monografii naukowej;
● przygotowanie i wydanie monografii specjalistycznej;
● przygotowanie podsumowującej projekt konferencji pod tytułem: „Targi badań” wraz z przedstawieniem materiałów w postaci plakatów, broszur i artykułu konferencyjnego w monografii.
Czas trwania projektu: 2006 – 2007.
Włączenia partnerzy: 18 ośrodków szkolno-wychowawczych (szkoły i przedszkola)
Na zakończenie projektu wydano:
• monografię naukową „Raziskovalni pogledi na razvijanje pedagoške prakse: Izbrana Pedagoška podwoja”;
• materiały dydaktyczne „Raziskovalni izzivi v pedagoški praksi”;
• monografie specjalistyczną „Primeri raziskav pedagoških delavcev, ki prinaša poročila udeležencev projekta (učiteljev, vzgojiteljev, psihologov in pedagogov).
6. VIRBUS– the virtual international business management learning enviroment for hospitality and manufacturing industries.
Obszar: Komputery i informatyka.
Program: Leonardo da Vinci
Projekt dotyczył tworzenia wirtualnej symulacji z obzaru międzynarodowych studiów menedżerskich wraz z potrzebnymi materiałami.
Odbiorcami projektu VIRBUS SA studenci, profesorowie, pracownicy przygotowujący do pracy w firmach i zakładach pracy, które funkcjonują w Europie i prowadzą działalność z tego obszaru.
Czas trwania projektu: 2006 – 2007
Włączenia partnerzy: uniwersytet na Primorskem Wydział Pedagogiczny, Pärnu College of the University of Tartu (EST), Hochschule Harz (GER).
Wśród wielu inicjatyw podejmowanych przez Wydział Pedagogiczny Uniwersytetu na Primorskem jest też praca z dziećmi i młodzieżą uzdolnioną. Pracownicy naukowo – dydaktyczni Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu na Primorskem oraz studenci tego wydziału prowadzą działalność na rzecz dzieci uzdolnionych, szczególnie w zakresie uzdolnień plastycznych i artystycznych. Okazją do podejmowania takich działań na rzecz uzdolnionych zwłaszcza plastycznie i artystycznie są zajęcia w ramach przedmiotu „Metody pracy z uczniem zdolnym”. Studenci przygotowują rozmaite prace, między innymi obserwują zajęcia prowadzone dla uczniów uzdolnionych oraz dokonują szczegółowej obserwacji prowadząc studium indywidualnego przypadku uczniów uzdolnionych. Dlatego tez uczestnictwo w przygotowanym projekcie jest dla nich równie cenne. Stworzony wspólnie z grupą specjalistów z krajów partnerskich model pracy z dzieckiem zdolnym plastycznie zostanie wykorzystany w dydaktyce zajęć prowadzonych ze studentami kierunków pedagogicznych Uniwersytetu w Primorskiem.
